Appseilla mielenkiintoa tylsään kielioppiasiaan

Opiskelijan on monesti vaikeaa ymmärtää, miten eri substantiivien muotoja käytetään. Teoriaa on paljon ja moni yksityiskohta unohtuu. Niinpä väsäsin Explain Everything appsilla pari kielioppivideota (epämääräiset muodot / määräiset muodot) muistin tueksi. Laitoin nämä jakoon myös Moodleen, jotta opiskelija voi palata asiaan uudelleen kotona. Esityksen pohjana minulla oli vanha power point. Saatoin esimerkit nykyaikaan ja tein nauhoitukset kotona, välillä kissan häiritsemänä. Esitin videot luokassa ja opiskelijat seurasivat mielestäni hyvin. Kaiken kruunasi esitysten lopuksi lukion ekaluokkalaisen tekemä kysymys: ”Siis onko substantiivi sellainen sana kuin esimerkiksi kynä?” Hyvä tarkennus, mutta kieltämättä kyllä mielessäni huokaisin syvään.

Kysyin kommentteja tunnin loputtua ja yksi opiskelija jäi kaipaamaan vuorovaikutusta. Videon katsominen on passiivista, totta, mutta mielestäni yhtä passiivista on opettajan monotoninen kielioppiasian esitys. Toki esityksen voi välillä katkaista aivan kuten opettajan puheenkin. Asia jäi vaivaamaan ja niinpä ajattelin vaihtelun vuoksi tehdä kyselyn Socrativella ja testata oppilaiden osaamista seuraavalla tunnilla.

Jos Socrative on sinulle outo, löydät hyvät video-ohjeet alta:
Socrative in the classroom
Socrative tutorial
Nämä ovat melko selkeät ohjeet, toki muitakin löytyy. Tärkeintä käytön kannalta on, että opettaja kirjautuu osoitteeseen t.socrative.com jolloin hän pääsee käsiksi omaan materiaaliinsa. Kyselyiden tehtävätyypit ovat muotoa oikein/väärin, monivalinta tai lyhyt vastaus omin sanoin. Kyselyt on todella nopeaa laatia, niihin saa vaihtelua eri tehtävätyypeillä ja niitä voi halutessaan jakaa muiden opettajien kesken. Pääset tekemääni kertauksen tunnuksella SOC-826989.

Opiskelija kirjautuu ohjelmaan kännykällä, tabletilla tai tietokoneella. Hän kirjoittaa osoitteen  m.socrative.com, minkä jälkeen hän odottaa opettajan antamaa luokan numeroa. Kun kaikki ovat paikalla, opettaja voi aloittaa kyselyn. Opettaja näkee opiskelijoiden vastaukset ja tällä tavoin saadaan helposti aktivoitua koko ryhmä mukaan. Ja mikä parasta, virheistäkin voi oppia, koska opettaja voi selostaa periaatteet nähtyään ensin vastaukset.

Kyselyt voi tehdä opettajajohtoisesti samaan tahtiin tai opiskelijoiden välille voi järjestää pienen kilpailun. Luulen, että etenemme huomenna yhdessä, jotta voin vielä selostaa tärkeimmä kohdat uudelleen. Kokeen valmistelevalla tunnilla voisimme sitten jo kisata Space race-toiminnalla. Otan mielenkiinnolla huomista kyselyä!

Advertisements

Vastaa

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s