Sähköiset pistarit kieltenopetuksessa

Olin laatinut jo aiemmin entisessä koulussa laatinut sähköisen oppimisympäristön RUB4-kurssille lukiossa, joten urakkaa helpotti kun jo jotain oli valmiina. Käytännössä muokkasin kaikkia tehtäviä sekä sana- ja verbikokeita paremmin toimiviksi edellisen opiskelijaryhmän palautteen avulla. Opiskelijoita saatua palautetta kannattaakin kuunnella tarkasti, koska heiltä saa ehdottomasti parhaimmat ideat ja ajatukset. Kollega ei aina välttämättä kehtaa tai uskalla olla yhtä suora. 😉

Opiskelijat tekivät kurssin aikana sana- ja verbikokeet (vahvat verbit) verkkoon itselleen sopivimpana aikana. Nämä kokeet olivat perinteisiä pistareita, joita he ovat takuuvarmasti tottuneet tekemään paperiversioina. Nykyisessä työtavassa oli erityisen hyvää se, että kaikki tekivät nämä kokeet. Opiskelija sai itse valita vastuunsa määrän. Tavoitteena oli, että ensin opiskelijat lukevat sanakokeeseen aivan kuten he ovat ennenkin tehneet. Sen jälkeen he tekevät sana- tai verbikokeen verkossa itselleen sopivimpana aikana tiettyyn päivämäärään ja aikaan mennessä. Ensimmäisen yrityksen jälkeen kehotin heitä vielä palaamaan uudelleen kokeeseen ja korjaamaan väärin menneet kohdat kirjan avulla.

Osa (= tunnollisimmat ja ”ahkerimmat”) noudatti periaatetta hyvin. Oli ilahduttavaa huomata, että vaikkei opiskelija periaatetta niin tunnollisesti noudattanutkaan, hän kertoi siitä avoimesti ja rehellisesti kurssipalautteessa omalla nimellään. Sekin on kunnioitettavaa, että yrittää parhaansa, apuvälinein. Toinen vaihtoehto olisi ollut ottaa kaikista pistareista huonoja numeroita ja oma oppiminen olisi takuuvarmasti jäänyt vähemmälle. Palaute olisi ollut huomattavasti negatiivisempaa kuin mitä se oli nyt kun tsemppasin kaikkia hienosta yrittämisestä. Mielestäni se toi kurssille hyvää henkeä, mikä innosti kaikkia, heikoimpiakim, yrittämään vielä enemmän. Ero oli suuri verrattuna siihen, että olisin jatkuvasti moittinut ryhmää huonosta lukemisesta sana- ja verbikokeisiin.

Saivatko kaikki täydet pisteet pistareista? Yllätys, yllätys ei. Olin laatinut sanakokeet siten, että niissä kysyttiin aina tärkeimpien sanojen taivutusta. Kokeessa oli aina myös perinteinen aukkotäydennys vihjeineen. Uutena asiana kokeilin jokaisessa kokeessa osiota, jossa opiskelijan piti itse perustella omia ajatuksiaan ruotsiksi. Ko tehtävässä saattoi olla kysymyksiä ruotsiksi, joihin hänen tuli vastata ruotsiksi ja vastaus tuli myös perustella hyvin. Välillä opiskelija joutui ensin kirjoittamaan kysymykset itse ja sitten hän vastasi niihin. Tehtävässä saattoi myös olla väittämiä ruotsiksi, joihin tuli ottaa kantaa ruotsiksi. Aluksi perustelut olivat hyvin lyhyitä, mutta vähitellen kurssin edetessä opiskelijat rohkaistuivat kirjoittamaan pidempiä perusteluja. Virheitä tehtiin luonnollisesti, mutta tärkeintähän on rohkaista käyttämään kieltä.

Pistarit säilyivät tallessa Moodlessa ja on helppoa seurata kuka on tehnyt mitäkin. Yhtään paperilappuja ei mennyt hukkaan. Nyt arvioinnin ollessa ajankohtainen saan helposti Moodlesta opiskelijan keskiarvon hänen suorituksistaan, mikä nopeuttaa kurssin arviointia huomattavasti.

Huippua on myös se, että kaikki tekivät vähemmän mielenkiintoiset verbikokeet tunnollisesti. Alussa suoritusmääriä oli paljon koetta kohti, mutta tämä into laantui kurssin aikana. Se ei ole,mielestäni huolestuttavaa. Tärkeintä on, että kaikki ovat työstäneet tätäkin asiaa omalla tavallaan. Tekemällä, yrittämällä ja kokeilemalla sitä oppii, kieliäkin. Ja koska opiskelijat olivat innostuneesti kurssilla mukana, sai opettajankin intoa kehitellä ja kokeilla uutta. Win-Win tilanne siis, jota haluan hyödyntää seuraavillakin kursseilla. Tekeminen ja oppiminen yhdessä opiskelijoiden kanssa voi todellakin olla hauskaa ja motivoivaa!!

Advertisements

2 thoughts on “Sähköiset pistarit kieltenopetuksessa

Vastaa

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s