Flipped classroomin soveltamista lukion ruotsissa

Lähtötilanteessa RUB4 kurssin alussa minulla oli perinteiseen luokkatyöskentelyyn kyllästynyt poikavaltainen ryhmä. Kokeilimme kolmannessa kurssissa Edmodoa, mikä oli opiskelijoille mieluisa yllätys. Se oli opettajankin helppo ottaa käyttöön, mutta jäin kaipaamaan Moodlen mahdollistamaa selkeää kokonaisuutta. Yhtenä mahdollisutena meillä oli myös ottaa Pedanet käyttöön, mutta Moodlen monipuolisemmat työkalut veivät voiton. Siispä rakensin kurssin pohjan sähköiseen muotoon Moodleen.

Olin jakanut kurssin oppimäärän viikon mittaisiin osioihin tyyliin teema / viikko. Tekstikirjan puolella tämä merkitsi yleensä yhteistä osuutta teemasanojen parissa sekä opiskelijan omaa valintaa kahden perustekstin väliltä. Meillä on käytössä kolme 75 minuutin oppituntia viikossa, joten ensimmäisellä tunnilla aloitettiin teemasanoja ja opiskelijat määrittelivät yksin tai pareittain omat kotiläksynsä. Aluksi tämä sujui hyvin, mutta kurssin loppupuolella jouduin laittamaan minimäärän kotiläksyiksi. Toisella 75 minuutin tunnilla opiskelijat jatkoivat teemasanojen työstöä erityisesti suullisin tehtäviin ja he etenivät valitsemaansa kappaletekstiin. Kolmas tunti meni kielistudiossa, jolloin harjoiteltiin kerralla useampaa kuuntelua ja lopeteltiin kappaleen tehtäviä tai kieliopin asioita.

Olin laittanut kaikkien tehtävien vastaukset opiskelijoiden käyttöön. Aivan turhaan pelkäsin sitä, että he lunttaisivat suoraan vastaukset. Luokkaan tuli uskomattoman hyvä tsemppaava fiilis opiskelijoiden auttaessa toisiaan. Alkuhämmennys oli suuri kun vastaukset näki jopa omasta puhelimesta ja tunnilla sai käyttää omaa konetta. Olin määritellyt ns pakolliset tehtävät ja muuten opiskelijat saivat valita tehtävät oman mielenkiintonsa mukaan. Saimme käytettyä kieltä tunneilla huomattavasti enemmän kuin tavallisesti, mikä on ainoastaan hyvä asia.

Tein kielioppiin opetusvideoita Explain everything-appsin avulla. Ilo oli suuri kun huomasin, että voin käyttää pohjana jopa vanhoja power pointeja, joita tosin piti hieman muokata ennen appsiin siirtoa. Oli hauska huomata, että opetusvideon katsominen peittosi opettajan selitykset. Asia olisi kuitenkin ollut aivan sama, mutta ehkä vaihtelu virkistää. Viikon ensimmäisellä tunnilla katsoimme videon ja loppuviikko oli aikaa laittaa tämäkin osuus kuntoon. Vastaukset löytyivät Moodlesta.

Opiskelijat tekivät töitä mielellään tutun parin kanssa. Tavoitteenani oli vaihtaa työskentelyparia aina välillä, mutta se ei onnistunut. Yritämme uudelleen seuraavassa kurssissa.

Sana- ja verbikokeet sekä muutama harjoituskuuntelu löytyivät Moodlesta. Olin tehnyt muutamasta kappaleesta aukkotäydennyskuuntelun, jotta kotonakin tulisi kuunneltua ainakin kaksi kappaletta kurssin aikana. Toki olin linkittänyt kappaleiden mp3:set kurssiympäristöön, mutta niiden hyödyntäminen vaihteli edelleen kovasti. Sana- ja verbikokeet sai tehdä silloin kun itselle sopi parhaiten. Olin asettanut pienille kokeille takarajan rytmittääkseni opiskelua kurssin aikana. Lähtöoletukseni oli, että opiskelija lukee kotona ensin aivan kuin hän lukisi tavalliseen sanakokeeseen ja hän tekee sen jälkeen kokeen. Tehtyään kokeen opiskelija sai palautteen, jossa kehoitettiin korjaamaan väärin menneet kohdat kirjan kanssa. Oppimista se on tämäkin ja lopputuloksena oli se, että näin sain suurimman osan tekemään kokeet, koska kaikilla oli mahdollisuus onnistua. Kolme opiskelijaa 20:sta lintsasivat välikokeiden teossa ja osa kokeista jäi tekemättä annetussa aikataulussa. Haastattelen heitä kurssipalautteen yhteydessä, jotta saan vihjeitä, mitä voisi tehdä toisin. Vai oliko kyse pelkästään saamattomuudesta, saa nähdä.

Olen todella tyytyväinen työskentelyyn kurssin aikana. Työtapa vaatii ennakkovalmisteluja melkoisesti, mutta yksi kurssiympäristö on nyt valmis muokattavaksi jatkokäyttöä varten. Oma roolini oli ohjata, neuvoa ja auttaa sekä tunneilla että palautetta antaessa. Pääsin tavallista tarkemmin tutustumaan nuorten ajatuksiin elämänkatsomuksesta, rakkaudesta sekä maahanmuutosta ja nuoret oppivat perustelemaan mielipiteitään ruotsiksi. Aineenkirjoituskammo väheni kun sitä sai tehdä yhdessä kaverin kanssa tietokoneella. Opettajan iloksi tekstien sisältö ja teemasanojen hyödyntäminen oli mallikelpoista ja yritys oli kova heikommillakin opiskelijoilla. Voin hyvin mielin arvostella kurssin näyttöjen perusteella vaikka koe sattuisikin menemään heikosti. Tosin en jaksa uskoa siihen vaan luotan, että kaikki saavat kurssikokeen suoritettua ja kurssista arvosanan.

Kurssikoe on tänään verkossa ja hieman jännittää, miten se sujuu. Osa tekee kokeen kotona, osa koulussa atk-luokassa. Peukut pystyyn, etteivät sähkökatkot pilaa hyvää yritystä ja opiskelijat muistavat ahkerasti tallentaa vastauksensa.

Advertisements

Vastaa

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s